Steeds meer marketingbudget naar streamers
Artikel door: eMense

Streamers hebben steeds grotere invloed

Streamen is een veel voorkomende term geworden in de game-industrie. Links en rechts zijn records in de game-industrie verbroken en dat gebeurde vaker wel dan niet door een streamer, influencer of content creator. De streamers weten enorme bedragen op te halen via donaties en abonnementen op Twitch of reclame-inkomsten via Youtube. Streamer zijn is daarom een serieus beroep geworden. Het lijkt er nu zelfs op dat de omslag wordt gemaakt van een individu, naar organisaties en deals die achter de schermen worden gesloten tussen de personages en grote bedrijven, want de aandacht van mensen is geld waard.

De strategie van EA achter Apex Legends

Toen Apex Legends werd uitgebracht in het begin van 2019 werd de game plots door de grootste streamers gespeeld. De hype van de ‘Fortnite-killer’ was ongekend hoog en brak zelfs door in de mainstream media, zo schreef de NOS een artikel getiteld: “Tien miljoen spelers binnen drie dagen voor schietspel Apex Legends” en kopte het Financiële Dagblad: “Beleggers duiken op EA in jacht naar nieuwe Fortnite”. Kortom, er was aandacht van alle kanten voor de game.

 

Wat mensen echter niet wisten, is dat Electronic Arts, de uitgever van Apex Legends, bakken met geld had uitgegeven om de game te pushen. Snel kwamen er berichten naar buiten dat de grootste streamers tot wel één miljoen dollar betaald kregen om de game een aantal dagen te spelen en te streamen. Het spelersaantal is drastisch gedaald sindsdien toch lijkt de strategie zijn vruchten afgeworpen te hebben.

Apex Legends is een begrip geworden en is een van de meest gespeelde, gratis games op het moment, en dat voor een game die nog geen half jaar oud is. Men zegt wel eens dat alle reclame goede reclame is want Apex Legends is niet weg te denken uit het game nieuws, zowel positief als negatief.

 

Het inzetten van streamers in de praktijk

Als uitgever van een videogame moet je serieus overwegen wat je doet met het marketingbudget voor je game, EA’s strategie om streamers bakken met geld te betalen heeft deels gewerkt. Maar nadat bekend werd dat de streamers betaald kregen was de hype er (tijdelijk) vanaf. Gamers zijn over het algemeen erg gevoelloos voor commerciële uittingen en campagnes en werken eerder averechts.

 

Kortom, de manier waarop media geconsumeerd wordt verandert snel en constant. Het wordt echter steeds makkelijker om een specifieke doelgroep te bereiken via specifieke games en bijbehorende streamers. Streamers hebben een unieke positie omdat gamers hen opzoeken en ervoor kiezen om te puur kijken naar de gameplay van de betreffende streamer. Hiermee bouwen ze een stevige community op. De aandacht die ze weten te genereren is een fortuin waard als je de samenwerking op de juiste manier aangaat.

Meer…

Laatste artikelen

eMense breidt uit naar België

BlogArtikel door: eMenseeMense breidt uit naar België Gent, België - 20 augustus 2020 - eMense, het medianetwerk en activatiebureau dat werkt vanuit liefde voor gaming en tech, heeft een vestiging in België geopend. Het bedrijf gaat in België hetzelfde medianetwerk...

Waar kijken we naar uit in 2020?

Het afgelopen jaar werd door velen een tussenjaar genoemd in de gaming-industrie. Maar wat staat er in 2020 op de agenda? Naar welke games kijken we uit en van te verwachten van de nieuwe consoles?

eMense Media lanceert nieuwe mediatitel

Op onze nieuwe PlayStadia-website ontdek je nieuws, podcast en livestreams over Googles cloud-gamingplatform Stadia en zijn games en leer je ook de Nederlandse Stadia-community kennen.