eMense Persbericht

ESL Benelux, Androidworld en IGN Benelux gaan samen als “eMense Group”

Media-, eSports- én evenementenorganisatie onder één dak

Haarlem, 2 februari 2017 – ESL Benelux, onderdeel van de wereldwijde eSports marktleider ESL en uitgever Media Lizard, o.a. bekend van Androidworld, IGN Benelux en AskMen Benelux, slaan de handen ineen. Evenementenorganisatie Pulse Activations en TV-producent Jurriaan Hillen worden daarbij eveneens onderdeel van de nieuwe groep. Met de samensmelting tot eMense Group vormen zij de grootste media-, eSports- en evenementenorganisatie in de Benelux. Het management wordt gevormd door Jaap Visser (ESL Benelux/Turtle Entertainment), Niels Roodenburg, Camiel Toxopeus (beiden Media Lizard), Jurriaan Hillen (voorheen Endemol en mede-oprichter van Eyeworks en Simpel Media) en Camiel Slingerland (Pulse Activations).

Logische stap
Volgens Jaap Visser was de samenvoeging een logische vervolgstap in de reeds vruchtbare samenwerking tussen de bestaande merken. De afzonderlijke bedrijven werkten al heel nauw samen tijdens de succesvolle lancering van de ESL Benelux Championship het afgelopen jaar in de Amsterdam Arena, met Media Markt als hoofdsponsor. Daarnaast produceerden ze onlangs nog in opdracht van Ziggo de “E-Battle” tussen AFC Ajax en PSV Eindhoven. De samenwerking gaat echter al langer terug. Zo dateert een van de eerste wapenfeiten van ruim een jaar geleden, toen zij in opdracht van T-Mobile een 4G-activatie produceerden die een Spin Award (Experience Zilver) opleverde.

Met de totstandkoming van de eMense Group wordt een entiteit gevormd die zijn gelijke niet kent in de Benelux. Door de samenvoeging van de verschillende expertises, platformen en netwerken op het vlak van eSports, gaming, tech, lifestyle, events, media en TV-producties, hebben we alle disciplines en platformen in huis. Dit geeft ons de mogelijkheid nog sneller te groeien en een one-stop-shop te creëren voor iedereen die iets wil betekenen in deze branches en bij deze doelgroepen”, aldus Jaap Visser. eMense Group belooft daarbij op zeer korte termijn enkele nieuwe spraakmakende partnerships bekend te maken.

Millennials
Via de mediakanalen van eMense Group worden nu al ruim 3 miljoen mensen per maand bereikt. De grote traffic drivers zijn websites als Androidworld, AskMen Benelux en IGN Benelux. Daarnaast worden veel tieners en twintigers bereikt via livestreams op platformen als Twitch en Facebook, en wordt content verzorgd voor partners waaronder het programma #HYPE op Radio 538.

eSports
eSports staat voor electronic sports en is een prominente “nieuwe” tak in gaming. Finales vinden wereldwijd al plaats in uitverkochte stadions en hoofdprijzen lopen in de miljoenen. Zo organiseert ESL wereldwijd de Intel® Extreme Masters en ESL One evenementen, en breekt daarbij met honderdduizenden bezoekers en miljoenen online kijkers nog elk jaar alle records. Ook in Nederland staan we aan de vooravond van de doorbraak van eSports. Zo kondigde de Eredivisie vorige week de E-Divisie aan en werden onlangs nog de Rocket League finales in Amsterdam gehouden.

Deze unieke samenvoeging geeft ons de mogelijkheid om onze eigen producten lokaal verder uit te bouwen én merken die bijvoorbeeld de instap willen maken in eSports van A tot Z te begeleiden. We worden daarbij ondersteund door de kennis, tools en partners die ESL internationaal reeds heeft opgebouwd. Met de lokale eSports activaties leggen we tegelijkertijd een basis voor het naar Nederland brengen van een of meer van de grote internationale events van ESL“, aldus Niels Roodenburg, die samen met Jaap Visser als Managing Director van eMense Group aantreedt.

Volgens Jurriaan Hillen liggen er daarbij nog vele mooie kansen op het gebied van broadcasting: “De succesfactor voor eSports zit in het vlekkeloos samengaan van disciplines als event- en mediaproductie, broadcasting én mediaondersteuning. In dat opzicht is eSports niet heel anders dan een normaal professioneel sporttoernooi. Op het gebied van doelgroep, techniek, livestreams, shoutcasting en interactie met kijkers is het wel ‘a different ballgame’. Naast succesvolle online kanalen zullen we eSports nog breder bekendmaken door te focussen op TV-productie.

De organisaties gaan samen onder eMense Group, waarbij de teams voor de verschillende merken blijven bestaan en worden uitgebreid.